Szkoła Polska przy Ambasadzie RP w KUWEJCIE Szkoła Polska przy Ambasadzie RP w KUWEJCIE

O szkole

Szkoła Polska w Kuwejcie jest publiczną polską placówką oświatową, która prowadzi nauczanie uzupełniające na poziomie Szkoły Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego oraz wiedzy o Polsce w oparciu o podstawę programową dla uczniów uczących się za granicą i obowiązujące ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich, na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. z 2019 r., poz. 1652). 

 

Szkoła Polska w Kuwejcie wystawia świadectwa szkolne obowiązujące w polskim prawie oświatowym. Dzieciom i młodzieży zapisanym do placówki przysługuje także legitymacja szkolna, ważna na terenie Polski. 

 

Organem prowadzącym Szkołę Polską przy Ambasadzie RP w Kuwejcie jest Minister Edukacji i Nauki, natomiast nadzór w zakresie spraw merytorycznych, administracyjnych i finansowych sprawuje Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą z siedzibą w Warszawie. 

 

Historia Szkoły 

Szkoła Polska w Kuwejcie, a do 31 sierpnia 2019 r. Szkolny Punkt Konsultacyjny, powstała dzięki wsparciu Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej oraz aktywnemu zaangażowaniu ówczesnego Ambasadora – Pana Jana Natkańskiego. 

Pierwsze zajęcia odbyły się w roku szkolnym 1995  1996. Początkowo z nauki języka polskiego korzystały głównie dzieci dyplomatów. Z czasem szkoła poszerzyła swoją działalność o nauczanie dzieci społeczności polonijnej czasowo przebywającej w Kuwejcie oraz dzieci pochodzących z rodzin polsko – kuwejckich.

Pierwotnie zajęcia lekcyjne odbywały się w wynajmowanej willi. Po dwóch latach baza lokalowa została zmieniona. Dzięki przychylności dyrekcji jednej z lokalnych angielskich szkół prywatnych – Kuwait English School – w której uczyła się znaczna większość polskich dzieci przebywających w Kuwejcie, zajęcia lekcyjne zaczęły odbywać się na jej terenie.

W latach 2011 – 2016 zajęcia lekcyjne prowadził tylko jeden nauczyciel i odbywały się one popołudniami, pięć razy w tygodniu. Każda klasa pracowała innego dnia, co utrudniało integrację zarówno szkolnej społeczności uczniowskiej, jak i rodziców.

Pod koniec roku szkolnego 2015  2016, po dwudziestu latach działalności, długoletnia kierownik, mgr Irena Horoszczak, zakończyła swoją pracę w szkole.

W kolejnym roku szkolnym, pod kierownictwem mgr Iwony Konieczka, pracę rozpoczęło czworo nauczycieli, a zajęcie zaczęły być prowadzone dwa razy w tygodniu, by umożliwić integrację między poszczególnymi grupami wiekowymi.

W roku szkolnym 2016  2017 cała społeczność szkolna zaangażowała się w wybór patrona szkoły i po wielu konsultacjach wybrano Adama Mickiewicza. Tego samego roku odbył się w szkole konkurs na logo szkoły. Wygrał projekt naszego gimnazjalisty Hashema Dea’meh, przedstawiający flagę polską oplatającą najważniejszy symbol Kuwejtu — Wieże Kuwejckie.

Szkoła Polska w Kuwejcie regularnie organizuje uroczyste rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego z udziałem całej społeczności szkolnej, pikniki rodzinne oraz spotkania z Mikołajem. 

 

Uczniowie wraz z nauczycielami oraz przy wsparciu Rady Rodziców zorganizowali m.in.: 

  • wieczorki Andrzejkowe z laniem wosku i wróżbami; 
  • Barbórkę w klasach młodszych; 
  • wybory do Samorządu Uczniowskiego; 
  • konkurs plastyczny „Polska i ja”; 
  • akcję wspierającą WOŚP oraz Szlachetną Paczkę; 
  • spotkania z Harcerzami z Polski, wizytującymi Kuwejt; 
  • wycieczki do kina na polsko-brytyjską produkcję „Twój Vincent”; 
  • wycieczki do bazy wojskowej Ahmad Al Jaber, lotnictwa taktycznego Polskiego Kontyngentu Wojskowego OIR okresowo stacjonującego w Kuwejcie oraz na polski, szkoleniowy okręt wojenny ORP „Wodnik” wizytujący w Zatoce Perskiej; 
  • spotkania na lodowisku z nauką poloneza i próbami przygotowującymi uczniów do realizacji autorskiego projektu związanego z obchodami 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości; 
  • biesiadowanie przy polskich pączkach w Tłusty Czwartek; 
  • spotkania starszych klas z polskimi studentami Arabistyki przebywającymi w Kuwejcie na praktykach; 
  • powitanie wiosny z topieniem Marzanny i wspólnym biesiadowaniem; 
  • dwa Nocowiska”: z Adamem Mickiewiczem oraz Henrykiem Sienkiewiczem, podczas których uczniowie poznawali życie oraz twórczość autorów, uczyli się tańczyć Poloneza z „Pana Tadeusza” oraz śpiewać „Bogurodzicę” z „Krzyżaków”; 
  • spotkania wielkanocne, kultywujące tradycje lanego poniedziałku, malowania pisanek, przygotowywania święconek oraz Mszę Świętą dla chętnych uczniów i ich rodzin; 
  • spotkania integracyjne z okazji Dnia Dziecka.