Szkoła Polska w Kuwejcie jest publiczną polską placówką oświatową, która prowadzi nauczanie uzupełniające na poziomie Szkoły Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego oraz wiedzy o Polsce w oparciu o podstawę programową dla uczniów uczących się za granicą i obowiązujące ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich, na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. z 2019 r., poz. 1652).
Szkoła Polska w Kuwejcie wystawia świadectwa szkolne obowiązujące w polskim prawie oświatowym. Dzieciom i młodzieży zapisanym do placówki przysługuje także legitymacja szkolna, ważna na terenie Polski.
Organem prowadzącym Szkołę Polską przy Ambasadzie RP w Kuwejcie jest Minister Edukacji i Nauki, natomiast nadzór w zakresie spraw merytorycznych, administracyjnych i finansowych sprawuje Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą z siedzibą w Warszawie.
Historia Szkoły
Szkoła Polska w Kuwejcie, a do 31 sierpnia 2019 r. Szkolny Punkt Konsultacyjny, powstała dzięki wsparciu Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej oraz aktywnemu zaangażowaniu ówczesnego Ambasadora – Pana Jana Natkańskiego.
Pierwsze zajęcia odbyły się w roku szkolnym 1995 – 1996. Początkowo z nauki języka polskiego korzystały głównie dzieci dyplomatów. Z czasem szkoła poszerzyła swoją działalność o nauczanie dzieci społeczności polonijnej czasowo przebywającej w Kuwejcie oraz dzieci pochodzących z rodzin polsko – kuwejckich.
Pierwotnie zajęcia lekcyjne odbywały się w wynajmowanej willi. Po dwóch latach baza lokalowa została zmieniona. Dzięki przychylności dyrekcji jednej z lokalnych angielskich szkół prywatnych – Kuwait English School – w której uczyła się znaczna większość polskich dzieci przebywających w Kuwejcie, zajęcia lekcyjne zaczęły odbywać się na jej terenie.
W latach 2011 – 2016 zajęcia lekcyjne prowadził tylko jeden nauczyciel i odbywały się one popołudniami, pięć razy w tygodniu. Każda klasa pracowała innego dnia, co utrudniało integrację zarówno szkolnej społeczności uczniowskiej, jak i rodziców.
Pod koniec roku szkolnego 2015 – 2016, po dwudziestu latach działalności, długoletnia kierownik, mgr Irena Horoszczak, zakończyła swoją pracę w szkole.
W kolejnym roku szkolnym, pod kierownictwem mgr Iwony Konieczka, pracę rozpoczęło czworo nauczycieli, a zajęcie zaczęły być prowadzone dwa razy w tygodniu, by umożliwić integrację między poszczególnymi grupami wiekowymi.
W roku szkolnym 2016 – 2017 cała społeczność szkolna zaangażowała się w wybór patrona szkoły i po wielu konsultacjach wybrano Adama Mickiewicza. Tego samego roku odbył się w szkole konkurs na logo szkoły. Wygrał projekt naszego gimnazjalisty Hashema Dea’meh, przedstawiający flagę polską oplatającą najważniejszy symbol Kuwejtu — Wieże Kuwejckie.
Szkoła Polska w Kuwejcie regularnie organizuje uroczyste rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego z udziałem całej społeczności szkolnej, pikniki rodzinne oraz spotkania z Mikołajem.
Uczniowie wraz z nauczycielami oraz przy wsparciu Rady Rodziców zorganizowali m.in.:
- wieczorki Andrzejkowe z laniem wosku i wróżbami;
- Barbórkę w klasach młodszych;
- wybory do Samorządu Uczniowskiego;
- konkurs plastyczny „Polska i ja”;
- akcję wspierającą WOŚP oraz Szlachetną Paczkę;
- spotkania z Harcerzami z Polski, wizytującymi Kuwejt;
- wycieczki do kina na polsko-brytyjską produkcję „Twój Vincent”;
- wycieczki do bazy wojskowej Ahmad Al Jaber, lotnictwa taktycznego Polskiego Kontyngentu Wojskowego OIR okresowo stacjonującego w Kuwejcie oraz na polski, szkoleniowy okręt wojenny ORP „Wodnik” wizytujący w Zatoce Perskiej;
- spotkania na lodowisku z nauką poloneza i próbami przygotowującymi uczniów do realizacji autorskiego projektu związanego z obchodami 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości;
- biesiadowanie przy polskich pączkach w Tłusty Czwartek;
- spotkania starszych klas z polskimi studentami Arabistyki przebywającymi w Kuwejcie na praktykach;
- powitanie wiosny z topieniem Marzanny i wspólnym biesiadowaniem;
- dwa „Nocowiska”: z Adamem Mickiewiczem oraz Henrykiem Sienkiewiczem, podczas których uczniowie poznawali życie oraz twórczość autorów, uczyli się tańczyć Poloneza z „Pana Tadeusza” oraz śpiewać „Bogurodzicę” z „Krzyżaków”;
- spotkania wielkanocne, kultywujące tradycje lanego poniedziałku, malowania pisanek, przygotowywania święconek oraz Mszę Świętą dla chętnych uczniów i ich rodzin;
- spotkania integracyjne z okazji Dnia Dziecka.