Szkoła Polska przy Ambasadzie RP w KUWEJCIE Szkoła Polska przy Ambasadzie RP w KUWEJCIE

Lektury Szkolne

LEKTURY / TEKSTY KULTURY / PIOSENKI / FILMY

Zestaw opracowany na podstawie ram programowych kształcenia uzupełniającego dla Szkolnych Punktów Konsultacyjnych, zał. nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r.

SZKOŁA PODSTAWOWA

Grupa wiekowa I – III

  1. Lektury obowiązkowe;
    Władysław Bełza, Katechizm polskiego dziecka;
    Jan Brzechwa, Wiersze dla dzieci (wybór);
    Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci (wybór);
    Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego (dwie pierwsze zwrotki);
    Kornel Makuszyński, Marian Walentynowicz, Przygody Koziołka Matołka.

    Legendy:
    O Lechu, Czechu i Rusie;
    O Piaście Kołodzieju;
    O smoku wawelskim;
    O Warsie i Sawie;
    O hejnale krakowskim.
    Piosenki:
    Krakowiaczek jeden (za: Zygmunt Gloger);
    Mam chusteczkę haftowaną;
    Płynie Wisła, płynie (słowa Edmund Wasilewski, muzyka Kazimierz Hofman);
    Stary niedźwiedź;
    Wlazł kotek na płotek (za: Oskar Kolberg, muzyka Stanisław Moniuszko);
    Zasiali górale…

    Lektury uzupełniające
    (2 pozycje w każdym roku szkolnym, we fragmentach lub w całości do samodzielnego lub wspólnego czytania/słuchania):
    Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
    Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
    Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;
    Dorota Gellner, Wścibscy;
    Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
    Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;
    Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
    Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
    Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;
    Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
    Maria Krüger, Karolcia;
    Joanna Papuzińska, Asiunia;
    Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
    Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
    Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;
    Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
    Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;
    Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
    Łukasz Wierzbicki, Afryka KazikaDziadek i niedźwiadek;
    Wybrane polskie komiksy, np.:
    Henryk Jerzy Chmielewski, Tytus, Romek i A’Tomek (do wyboru);
    Janusz Christa, Kajko i Kokosz (do wyboru).
    Czasopisma, strony internetowe, programy telewizyjne i radiowe (w miarę możliwości), filmy, popularne piosenki dla dzieci.

Grupa wiekowa IV – VI

  • Lektura obowiązkowa:
    Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa;
    Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);
    Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
    Adam Mickiewicz, Powrót tatyPani TwardowskaPan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
    Bolesław Prus, Katarynka;
    Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;
    Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;
    Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
    Wybrane podania, legendy i baśnie polskie;
    Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne, kolędy.

    Lektura uzupełniająca
    (2 pozycje w każdym roku szkolnym, we fragmentach lub w całości do samodzielnego lub wspólnego czytania/słuchania):
    Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;
    Emilia Kiereś, Rzeka;
    Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;
    Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;
    Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus;
    Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;
    Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);
    Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;
    Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
    Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;
    Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
    Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;
    Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
    Longin Jan Okoń, Tecumseh;
    Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara;
    Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;
    Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;
    Alfred Szklarski, wybrana powieść;
    Wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj KopernikFryderyk ChopinMaria Skłodowska-CurieJan Paweł II)
    lub inne utwory literackie i teksty kultury, wybrane przez nauczyciela, np. film, spektakl.
    Wybrane programy telewizyjne i radiowe, czasopisma (w miarę możliwości).

GRUPA WIEKOWA VII – VIII

  • Lektura obowiązkowa:
    Aleksander Fredro, Zemsta;
    Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;
    Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
    Ignacy Krasicki, Żona modna;
    Adam Mickiewicz, Reduta OrdonaŚmierć PułkownikaŚwiteziankaDziady część II, Pan Tadeusz, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie;
    Henryk Sienkiewicz, Quo vadisLatarnik;
    Juliusz Słowacki, Balladyna;
    Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;
    Sławomir Mrożek, Artysta;
    Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż);
    Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Kamila Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

    Lektura uzupełniająca
    (2 pozycje w każdym roku szkolnym, we fragmentach lub w całości do samodzielnego lub wspólnego czytania/słuchania):
    Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego;
    Arkady Fiedler, Dywizjon 303;
    Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;
    Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);
    André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;
    Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939-5 IV 1945;
    Bolesław Prus, Placówka;
    Henryk Sienkiewicz, KrzyżacySąd Ozyrysa;
    Melchior Wańkowicz, Bitwa o Monte Casino (fragmenty);
    lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE I-IV

Teksty poznawane w całości – nie mniej niż 8 pozycji książkowych oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości, przy czym nie można pominąć autorów i utworów oznaczonych gwiazdką:
*Bogurodzica;
Gall Anonim, Kronika polska (fragmenty);
*Jan Kochanowski, wybrane pieśni, w tym: Pieśń IX ks. I, Pieśń V ks. II; psalmy, w tym Psalm 13Psalm 47; tren IX, X, XI, XIX; Odprawa posłów greckich (fragmenty);
Andrzej Frycz Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej (fragmenty);
Kronika Książąt Polskich, oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski;
Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty);
Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty);
Ignacy Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny;
Stanisław Staszic, Przestrogi dla Polski (fragmenty);
*Adam Mickiewicz, Oda do młodości, wybrane ballady, w tym Romantyczność, wybrane sonety z cyklu Sonety krymskie oraz inne wiersze, Konrad Wallenrod (fragmenty), Dziady część IV (fragmenty), Dziady część III (fragmenty);
Juliusz Słowacki, Kordian (fragmenty), wybrane wiersze, w tym Grób Agamemnona (fragmenty), Testament mójListy do Matki (fragmenty);
Cyprian Kamil Norwid, wybrane wiersze, w tym Fortepian Szopena;
Aleksander Fredro, Śluby panieńskie;
*Bolesław Prus, Lalka (fragmenty);
*Henryk Sienkiewicz, Potop (fragmenty),
Listy z podróży do Ameryki (fragmenty);
Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem;
Adam Asnyk, wybór wierszy;
Maria Konopnicka, wybór wierszy;
wybrane wiersze następujących poetów: Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Leopold Staff;
Stanisław Wyspiański, Wesele (fragmenty);
*Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (tom I – Jesień) (fragmenty);
Stefan Żeromski, Rozdziobią nas kruki, wrony…,PrzedwiośnieLudzie bezdomni;
Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni ludzieLudzie, zwierzęta, bogowie;
Krystyna Lubieniecka-Baraniak, Gdy brat staje się katem;
Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty);
wybrane wiersze następujących poetów: Bolesław Leśmian, Julian Tuwim, Jan Lechoń, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimiera Iłłakowiczówna, Julian Przyboś, Tadeusz Peiper, Józef Czechowicz, Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Gajcy;
Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917-1919Błogosławiona wina;
Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazuLudzie, którzy szli;
Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat;
Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie;
Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem;
Józef Mackiewicz, Droga donikąd (fragmenty);
Kazimierz Moczarski, Rozmowy z katem (fragmenty);
wybrane wiersze następujących poetów: Miron Białoszewski, Tadeusz Różewicz, Jarosław Marek Rymkiewicz, *Wisława Szymborska, *Zbigniew Herbert, wybrane wiersze, w tym z tomów Pan Cogito oraz Raport z oblężonego Miasta, *Czesław Miłosz, Halina Poświatowska, Stanisław Barańczak, Jan Polkowski, Wojciech Wencel, Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski;
Sławomir Mrożek, Tango;
Marek Nowakowski, Raport o stanie wojennym (wybrane opowiadanie); Górą „Edek” (z tomu Prawo prerii);
Witold Pilecki, Raport Witolda;
Wiesław Kielar, Anus mundi;
Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty), Tryptyk rzymskiPamięć i tożsamość (fragmenty), Fides et ratio (fragmenty);
Karol Wojtyła, Przed sklepem jubilera;
Stefan Wyszyński, Zapiski więzienne;
Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim;
Jacek Dukaj, Katedra (z tomu W kraju niewiernych);
Antoni Libera, Madame;
Andrzej Stasiuk, Miejsce (z tomu Opowieści galicyjskie);
Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie (z tomu Gra na wielu bębenkach);
wybrane utwory okresu stanu wojennego;
powojenna piosenka literacka – wybrane utwory Jacka Kaczmarskiego, Wojciecha Młynarskiego, Agnieszki Osieckiej oraz wybrane teksty Kabaretu Starszych Panów, a także utwory w wykonaniu Ewy Demarczyk.
Zalecane dzieła teatralne i filmowe:
Amadeusz, reż. Miloš Forman;
Dekalog, reż. Krzysztof Kieślowski, wybrane filmy z cyklu;
Dziady, reż. Konrad Swinarski;
Elektra, reż. Piotr Chołodziński;
Emigranci, reż. Kazimierz Kutz;
Kartoteka, reż. Krzysztof Kieślowski;
Kordian, reż. Jan Englert;
Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza, reż. Tadeusz Konwicki;
Moralność pani Dulskiej, reż. Tomasz Zygadło;
Nad Niemnem, reż. Zbigniew Kuźmiński;
Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda;
Noce i dnie, reż. Jerzy Antczak;
Rewizor, reż. Jerzy Gruza;
Rękopis znaleziony w Saragossie, reż. Wojciech Jerzy Has;
Iwona, księżniczka Burgunda, reż. Zygmunt Hübner;
Sanatorium pod Klepsydrą, reż. Wojciech Jerzy Has;
Śluby panieńskie, reż. Andrzej Łapicki;
Wizyta starszej pani, reż. Jerzy Gruza;
Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda;
Przerwanie działań wojennych, reż. Juliusz Machulski.
Teksty polecane do samokształcenia:
Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, red. Jerzy Bralczyk;
Jan Błoński, Język właściwie użyty. Szkice o poezji polskiej drugiej połowy XX wieku;
Grażyna Borkowska, Pozytywiści i inni;
Włodzimierz Dłubacz, O kulturę filozofii;
Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie;
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. Katarzyna Kłosińska;
Czesław Jaroszyński, Piotr Jaroszyński, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej;
Piotr Jaroszyński, Człowiek i nauka. Studium z filozofii kultury;
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury;
Teresa Kowalik, Przemysław Słowiński, Królewski dar. Co Polska i Polacy dali światu;
Jacek Kowalski, Niezbędnik Sarmaty;
Jakub Z. Lichański, Retoryka. Historia – Teoria – Praktyka, t. I i II;
Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty;
Jan Miodek, Słownik ojczyzny polszczyzny;
Anna Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego 1975-1996;
O polską kulturę humanistyczną. Z Mieczysławem Albertem Krąpcem OP rozmawia Piotr Stanisław Mazur;
Popularna encyklopedia mass mediów, red. Józef Skrzypczak;
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. Edyta Bańkowska, Agnieszka Mikołajczuk;
Ryszard Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego;
Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego;
Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofiiDzieje sześciu pojęćDroga przez estetykę;
Mieczysław Tomaszewski, Muzyka w dialogu ze słowem. Próby, szkice, interpretacje.